середа, 6 лютого 2019 р.

НАША НОВА ЦЕРКВА. (Есе)

Пагуба Владислав


Люблю, коли в полудень під час літургії всю церкву заливає сонячне проміння. Воно проникає згори через невеличкі круглі віконця і, здається, ніби щось невидиме і невимовно прекрасне торкається душі. Мудрі очі святих сяють у сонячній позолоті і хочеться обійняти увесь світ…

Церковну службу  я  намагаюсь не пропускати. Встаю раненько. Одягаю приготовлену мамою вишиванку. З трепетом переступаю поріг храму. Подумки читаю «Отче наш». Перш, ніж зайти у вівтар, здійснюю три поклони. Неквапливо поверх вишиванки вбираюсь у шати, належні помічникові священика. І так уже сім років прислуговую під час служби отцю Володимиру.
 Я ніколи не шкодую, що мій вихідний від школи день починається саме так. Своє подальше життя я, мабуть, пов’яжу з богослужінням.
 Це зараз у нас звучить молитва на рідній мові. Велична мурована церква посеред села щонеділі  відкриває свої двері, лагідним дзвоном скликає селян.  Шлях  до цього пройдений довжиною в сторіччя. І не тому, що жили у нашому селі якісь самі безбожники. Церква тут існувала впродовж  більш як трьох віків. Та мова богослужіння не була українською. Ще в 30-х роках минулого століття зверталась громада до владних інстанцій з проханням провадити службу на рідній мові. Про це свідчить унікальний архівний документ – лист, написаний дуже гарним каліграфічним почерком якоїсь грамотної людини і підписаний малописьменними прихожанами. Нічого у них тоді  не вийшло. Не дослухались до людей.
 Та вперті вербівчани все одно залишались патріотами. УПА, армія, що без держави боронила свою землю під час Другої світової війни від німецько-фашистських і московсько-більшовицьких окупантів, прийняла до своїх лав багатьох із них. Розповідають, що в 1942 році за таку діяльність гітлерівці  у ніч на Великдень арештували з наміром розстріляти чотирьох братів Панасюків. Їх матір Текля Панасюк не змогла залишити своїх дорослих синів.  Розстріляли усю сім’ю. У ніч на Пасху поблизу цвинтаря.
Жорстоко розправлялись з патріотами і комуністи, встановлюючи свою нову радянську владу. Арешти, розстріли, Сибір. Про це наші односельці знають не з газет, а з власних сімейних історій. Усі, хто пережив такі лихі часи, згадують, що саме молитва тоді давала сили.
 Проголошення Незалежності у 1991р. сприйняли, як щось довгождане і особисте. А ще можливість молитись на рідній мові у рідній церкві. Проте церкву прийшлось будувати нову… Прикро, але не знайшлось єдності поміж жителів нашого села. Сусід-дідусь казав, що таким великим є страх радянщини. А може і щось інше. В усякому разі знайшлись  ті, кому не було байдуже, кому в саму душу пік московський «перст вказующий» . Стали поруч отця Володимира, взялись до важкої праці. З великою надією, що це буде не просто церква, а те, що стане символом християнської злагоди між жителями нашого села, припинить ворожнечу, бо де ворожнеча, там гнів, а «…гнів людини не творить правди Божої». Це буде місцем, де людина, що піклується про свою душу, промовляє молитву рідною українською мовою.  Як повчає апостол Павло у посланні до Коринф’ян: «Але в церкві хочу краще п’ять слів сказати зрозумілою мовою, щоб і інших навчити, ніж тисячі слів незнайомою мовою». Саме такою чистою і великою була мета будівництва нової церкви у нашому селі.
І ось стоїть вона, у сонячному сяйві, торкаючись хмар хрестом на куполі. Замикається ланцюжок святкових кошиків із запаленими свічками у Великодну ніч навкруг неї, пахне вся вона яблуками та чорнобривцями у серпні на Спаса. А в Різдво Христове тут виблискують іграшками смереки і линуть із хорів колядки та щедрівки.
Ми молимось за нашу землю, за праведні душі полеглих в бою, за повік незабутнє козацтво українське і гетьманство, за волю народу нашого. В завершенні служби знімає урочисто свій головний убір отець Володимир. І в єдиному пориві злітає з уст усіх присутніх: «Боже великий, єдиний, нам Україну храни!»


Немає коментарів:

Дописати коментар