Не секрет, що все більше українців відмовляються від
традиційного читання книг і шукають корисну для себе
інформацію в комп’ютері. Та чи завжди в Інтернеті можна знайти
потрібну інформацію українською мовою? Саме цю проблему й
намагається вирішити громадське об’єднання (ГО) «Вікімедіа
Україна», флагманським проектом якої є Вікіпедія.
Украї нська Вікіпедія україномовний розділ Вікіпедії
світової, багатомовного інтернет-проекту зі створення вікі-енциклопедії, яку може редагувати кожний охочий користувач
інтернету. До редагування Вікіпедії закликають відомі політичні
діячі, діячі культури, освіти, науки.
За весь час існування української Вікіпедії у ній
зареєстровано 292 519 користувачів. Упродовж травня 2015 року,
наприклад, мінімум по 5 редагувань за місяць здійснили 886 із
них. Активних користувачів, тобто тих, котрі постійно редагують
Вікіпедію, близько 200. Станом на 07 листопада 2015 року за
кількістю статей Українська Вікіпедія посідає:
• 16-те місце серед мовних розділів (між Вікіпедіями
китайською та каталонською мовами);
• 3-тє місце серед слов’янських вікіпедій, маючи понад
500 тисяч статей;
• 12-те місце в світі за загальним розміром (2015);
• 5-те місце у списку розділів Вікіпедії за розміром
1000 статей, які мають бути в кожній Вікіпедії.
Виникають запитання: чи завжди знайдені потрібні статті
відповідають вимогам читачів і чи завжди вони якісні. Відповідь
однозначна – не завжди. Із метою вдосконалення української
Вікіпедії ГО «Вікімедіа Україна» впроваджує «Освітню
програму».
«Освітня програма Вікіпедії» була започаткована в США під
час осіннього семестру 2010 року під назвою «Public Policy». Із
2012 року проект має назву «Освітня програма Вікіпедії» й на цей
час реалізується в понад 70-ти країнах світу. Найактивніші в
цьому плані США, Канада, Великобританія, Аргентина,
Вірменія, Чехія. Програма впроваджена в університетах
Каліфорнії (Берклі), штату Мічиган, Єльському, Корнелльському
(всі – США), Альбертському, Університеті Британської Колумбії,
Торонтському (всі – Канада), Лондонському університеті
королеви Марії, Університетському коледжі Лондона
(Великобританія), Тель-Авівському (Ізраїль), Університеті
Масарика (Чехія), Софійському (Болгарія), Каїрському (Єгипет)
та ін.
В Україні «Освітня програма Вікіпедії» реалізується з
2012 року. На цей час підписано меморандуми з понад 10 ВНЗ
щодо впровадження «Освітньої програми Вікіпедії». Осторонь не
залишилась і середня школа. З цією метою ГО «Вікімедіа
Україна» у квітні 2016 року було організовано перший
вікітренінг для педагогів України, на який було запрошено
творчих учителів та викладачів. Насамперед, учасники тренінгу
були вмотивовані до редагування Вікіпедії наступним:
• Мотив перший: суспільний. Чи може стати українська
Вікіпедія носієм інформації українською мовою?
• Мотив другий: фаховий. Чи завжди у Вікіпедії можна
знайти необхідні матеріали?
• Мотив третій: особистісно-професійний. Як редагування
Вікіпедії може сприяти особистісно-професійному
зростанню?
Отже, ставлячи перед собою суспільну ціль, кожен педагог
може наповнювати Вікіпедію якісним контентом. Коли ми
візьмемо для прикладу, статтю «Французька література», то
можемо побачити, що вона не повна. Велика кількість червоних
посилань свідчить про відсутність джерел, які сповна
розкривають цю тематику. Та й сама загальна стаття
поступається навіть російськомовній версії. Тому тут значну роль
відіграє фахова мотивація: кожен учитель може наповнювати
Вікіпедію відповідно до свого фаху.
Робота над статтями дуже копіткий процес. Створюючи
статтю, вікіпедіст перегортає безліч матеріалу, пропускає його
крізь себе це сприяє кращому запам’ятовуванню,
особистісному розвиткові, поповненню власних знань, які можна
передати учням та розширити свій кругозір.
На власному прикладі ми переконалися у доречності
залучення Вікіпедії до навчального процесу середньої школи,
орієнтації учнів на створення і редагування текстів. Не завжди в
класі є обдаровані учні, які можуть брати участь у предметних
олімпіадах та написанні робіт у МАН, а от статті за
запропонованим шаблоном писати можуть учні навіть просто з
достатнім рівнем знань. Тим більше, що робота над статтею
носить водночас науковий та пошуковий характер, адже потрібно
опрацьовувати велику кількість авторитетних джерел, а вже
потім відтворювати їх у Вікіпедії з дотриманням
уміння працювати з джерелами, аналізувати їх, виділяти головне.
Із цією метою освітяни, які приєднуються до «Освітньої
програми», можуть створювати власні освітні курси на
спеціальних сторінках Вікіпедії. До цих курсів записуються
студенти/учні, котрі пишуть статті («вікіпедисти»), і викладач
курсів, педагог, котрий контролює їх створення («вікідидакт»).
Подібні освітні курси можуть бути тематичними, за
інтересами. Статті для них можна також створювати в рамках
флешмобів, приурочених до певної події у Вікіпедії. Такі курси
можуть розпочатись у рамках певного заходу або акції й тривати
певний час.
Немає коментарів:
Дописати коментар