вівторок, 1 серпня 2017 р.

ПРАЦЮЄМ ЗА ОНОВЛЕНОЮ ПРОГРАМОЮ

 Сучасний урок зарубіжної літератури:

 розвиток компетентного учня



   Ми живемо у бурхливому та мінливому світі. В наш час постійно змінюється суспільство, отже змінюються і вимоги до середньої освіти. Школа сьогодні має формувати навички і вміння самостійно оволодівати матеріалом, критично його осмислювати й застосовувати на практиці, адже знання - це не раз і назавжди дане, а те, що підлягає постійному оновленню. Педагог має вчити здобувати їх шляхом не простого накопичення, а творчого сприйняття, критичного осмислення. Відповідно до Концепції Нової української школи, яка була схвалена Кабінетом Міністрів України в 2016 р., головним завданням вивчення предметів у загальноосвітніх навчальних закладах є не тільки сукупність знань, не тільки зміст дисциплін, а передовсім набуття необхідних для життя в суспільстві умінь і навичок.
 Важко не погодитись з Ніколенко О.М., керівником авторського колективу програми предмету “Зарубіжна література”, яка підкреслює, що сьогодні в учнів потрібно сформувати компетентності, важливі для їхнього всебічного розвитку, подальшого становлення, морального та професійного зростання. Компетентність - це динамічна комбінація знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, яка визначає здатність особи успішно здійснювати навчальну або професійну діяльність. Це не тільки те, що знає людина, а й те, що вона вміє та може, які життєві завдання здатна виконувати і як діяти в різних ситуаціях, який вибір здійснює і як взаємодіє з іншими людьми.
   У звя’зку з цим засобами предмета “Зарубіжна література” повинні бути сформовані ключові та предметні компетентності, які реалізовано в програмі. Вони відповідають Рекомендаціям Європейської Ради.
 Концепція “ключових компетентностей” була прийнята Радою Європи як результат навчання. Були названі:
-розвиток когнітивних якостей (вміння відчувати навколишній світ, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, обробляти інформацію);
-розвиток креативності (гнучкість розуму, творчість, чуйність до протиріч);
-організаційно-діяльнісні якості (здібності усвідомлення мети, вміння її пояснити, організувати її досягнення);
-комунікативні якості, обумовлені необхідністю взаємодіяти з іншими людьми, з об’єктами навколишньої природи та інформаційними потоками;
-світоглядні якості, що визначають емоційно-ціннісні установки, здатність до самопізнання та самовдосконалення і т.д.
   Про важливу роль формування ключових компетентностей у сучасного школяра багато написано українськими педагогами. У відомого науковця-методиста Богосвятської А. можна знайти безліч цінних порад вчителю-практику щодо компетентнісного підходу у викладанні зарубіжної літератури.
   Виходячи з Рекомендацій Ради Європи, в програмах для 5-9 кл., які оновлено  
відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України у 2017р., визначені
такі ключові компетентності: Спілкування державною мовою, Спілкування іноземними мовами, Математична компетентність, Компетентності в природничих науках і технологіях, Інформаційно-цифрова компетентність, Уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, Соціальна та громадянська компетентності, Обізнаність та самовираження у сфері культури, Екологічна грамотність і здорове життя. Компонентами предметної компетентності є Знання, Діяльність і Цінності.
   Кожен урок зарубіжної літератури повинен вибудовуватись таким чином, щоб сприяти становленню цих компетентностей, здійснювати розвиток та самореалізацію особистості. Перед учителем постає питання: як організувати такий урок? Як варто сьогодні подавати знання? Що зробить урок по-справжньому сучасним?
   Практик погодиться, що сучасний урок - це особистісно зорієнтований урок. Він має діагностично поставлені цілі (формулювання цілей передбачає можливість перевірки їх досягнення). Містить обов’язковий мотиваційний аспект, звертається до особистісного досвіду учня. Він навчає школярів цілепокладанню, плануванню діяльності, організації, рефлексії, оцінці, корекції. Робота на уроці базується на варіативності запитань і завдань. Такий урок спирається на активні та інтерактивні форми і методи навчання, діалог і полілог: учень-учень, учень-учитель, роботу школярів парами, у групах або самостійно.
Як зазначає вчений-методист Фасоля А.М., практичні поради якого вчителі використовують у роботі, на особистісно зорієнтованому уроці дитина не лише отримує готові знання, а вчиться самостійно здобувати інформацію, виробляти і, дискутуючи, відстоюючи власну позицію, працювати в умовах конкуренції, спілкуватися, спільно вирішуючи певну проблему.
   Структура такого уроку проста: мотивація, цілевизначення, опрацювання навчального матеріалу, рефлексія.
Але основним на уроці є використання інтерактивних технологій навчання, перш за все технологій розвитку критичного мислення.
Тут варто згадати Пометун О., "Енциклопедією інтерактивного навчання" якої користуємось  у роботі, вона наголошує на тому, що критичне мислення є дієвим способом виховання демократичного менталітету.
Видатному американському мислителю Д.Дьюї належить твердження про те, що фундаментальна мета сучасної освіти полягає у тому, щоб розвивати критичний спосіб мислення. Мова йде, звичайно, не про “критикування” чи “критиканство”, а про осмислення і правильну оцінку отриманої інформації, її творче застосування. Звичайно, і сам вчитель повинен володіти критичним мисленням, а для цього потрібно багато працювати над собою, постійно удосконалюватись, цікавитись новинками в цій сфері.
Отже, з погляду практика, щоб сформувати компетентного учня, потрібно звернутись до  особистісно зорієнтованого навчання, на уроці використовувати технологію розвитку критичного мислення. Тоді цей урок літератури стане таким, на якому учень думає, аналізує, мислить, переживає, співставляє із сьогоденням, порівнює із собою, рефлексує.
   Можливо, і не зовсім просто буде нам, вчителям зарубіжної літератури, працювати за новою програмою, але дуже цікаво. Автори зуміли зберегти у ній добре знані і улюблені твори і зробити свіжою, наповненою незвіданим, тим, що кличе підкоряти нові вершини. Я вірю, що і надалі зарубіжна література буде залишатись улюбленим уроком наших учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар